ulei, tablă
75 x 61 cm
nesemnat
stare de conservare bună
expertizat pe verso, dr. Alexandra Rus, Muzeul de Artă Cluj-Napoca
proveniență: colecția familiei artistului
Carol PLEȘA (1911, Alba Iulia – 2006, Cluj-Napoca)
Educația artistică: Academia de belle – arte București (1935 – 1940), cu profesorii: MEDREA Cornel, Cecilia CUȚESCU STORCK și Frederic STORCK.
În perioada 1937 – 1998, artistul a vernisat un număr de 41 de expoziții naționale de pictură și sculptură (Bistrița, Cluj-Napoca, Dej, Mamaia, Năsăud) și internaționale (Budapesta - Ungaria. Košice- Slovacia, Dűsseldorf și Ulm - Germania, Hoorn.-.Olanda, Haifa – Israel, Toffen, Berna și Rheinfeldenen – Elveția).
Formația sa inițial strâns legată de atelierul sculpturii umaniste, puternic naționale a lui Cornel MEDREA, va fi influențată ulterior de abordările intelectual spiritualiste ale vremii, prin contactul cu Mircea Eliade, pe care l-a cunoscut de asemenea în atelierul lui Medrea, dar și datorită amiciției profesorului de istoria artei clujean, FELVINCZI Takács Zoltán. La fundamentarea acestor influențe, a contribuit din plin intinerariul inițiatic întreprins în Palestina, India, Extremul Orient (China, Singapore). Această călătorie a fost posibilă datorită unei burse acordate de ministrul culturii Dimitrie Gusti, drept recompensă pentru participarea, în atelierul lui Cornel MEDREA la executarea sculpturii decorative care a împodobit Pavilionul României în cadrul expozițiilor Universale de la Paris (1937) și New York (1939).
Ulterior, în perioada de deplină maturizare artistică, suprapusă deceniilor 3 și 4 a secolului trecut, se va atașa decisiv de formele abstractizante ale lui Brâncuși și totodată de avangarda constructivistă interbelică, depășind sicron cu aceștia, tendințele post-impresioniste ale celor mai multor colegi de breaslă.
În anii comunismului, sculptorul Carol Pleșa va identifica potențialul defulator al unui mediu plastic diferit, cel al picturii care devine pentru el un veritabil mijloc de supraviețuire într-o lume receptată drept ostilă. De aici, exaltarea unui expresionism cu valențe tragice descris de peisaje colinare, văi dilematice, acoperișuri modeste de case țărănești și copaci singuratici.
Bibliografie:
FLOREA Vasile, Arta românească modernă și contemporană, Ed. Meridiane, 1976, București.
DEAC Mircea, 50 de ani de sculptură. Dicționarul sculptorilor din România 1890 – 1940
RADU Vasile, Carol Pleșa (1911-2006). Arta și Antroposofia
Studiu și prezentare expozițională Muzeul de artă Cluj – Napoca
31 august 2016 – 25 septembrie 2016