Carol PLEȘA, Casă părăsită, 1979

1.100,00 EUR

ulei, carton
57,5 x 67,5 cm
semnat si datat dr jos cu rosu: C.Plesa / 79
stare de conservare bună
expertizat dr. Alexandar Rus, Muzeul de artă Cluj - Napoca
proveniență: colecția familiei artistului

 

Carol PLEȘA (1911, Alba Iulia – 2006, Cluj-Napoca)
Educația artistică: Academia de belle – arte București (1935 – 1940), cu profesorii: MEDREA Cornel, Cecilia CUȚESCU STORCK și Frederic STORCK.
În perioada 1937 – 1998, artistul a vernisat un număr de 41 de expoziții naționale de pictură și sculptură  (Bistrița, Cluj-Napoca, Dej, Mamaia, Năsăud) și internaționale (Budapesta - Ungaria. Košice- Slovacia, Dűsseldorf și Ulm - Germania, Hoorn.-.Olanda, Haifa – Israel, Toffen, Berna și Rheinfeldenen – Elveția).
Formația sa inițial  strâns legată de atelierul sculpturii umaniste, puternic naționale a lui Cornel MEDREA, va fi influențată ulterior de abordările intelectual spiritualiste ale vremii,  prin contactul  cu Mircea Eliade, pe care l-a cunoscut de asemenea în atelierul lui Medrea, dar și datorită amiciției profesorului de istoria artei clujean, FELVINCZI Takács Zoltán. La fundamentarea acestor influențe, a contribuit din plin intinerariul inițiatic întreprins în Palestina, India, Extremul Orient (China, Singapore).  Această călătorie a fost posibilă datorită unei burse acordate de ministrul culturii Dimitrie Gusti, drept recompensă pentru participarea, în atelierul lui Cornel MEDREA la executarea sculpturii decorative care a împodobit Pavilionul României în cadrul expozițiilor Universale de la Paris (1937) și New York (1939).
Ulterior, în perioada de deplină maturizare artistică, suprapusă deceniilor 3 și 4 a secolului trecut, se va atașa decisiv de formele abstractizante ale lui Brâncuși și totodată de avangarda constructivistă interbelică, depășind sicron cu aceștia, tendințele post-impresioniste ale celor mai multor colegi de breaslă.
În anii comunismului, sculptorul Carol Pleșa va identifica potențialul defulator al unui mediu plastic diferit, cel al picturii care devine pentru el un veritabil mijloc de supraviețuire într-o lume receptată drept ostilă. De aici, exaltarea unui expresionism cu valențe tragice descris de peisaje colinare, văi dilematice, acoperișuri modeste de case țărănești și copaci singuratici.
Bibliografie:
FLOREA Vasile, Arta românească modernă și contemporană, Ed. Meridiane, 1976, București.
DEAC Mircea, 50 de ani de sculptură. Dicționarul sculptorilor  din România 1890 – 1940
RADU Vasile, Carol Pleșa (1911-2006). Arta și Antroposofia
S
tudiu și prezentare expozițională Muzeul de artă Cluj – Napoca
31 august 2016 – 25 septembrie 2016

 

 

In stoc
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: C925 Ai nevoie de ajutor? 0040-745525288
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Caracteristici
  • Review-uri (0)

Certificate de AUTENTICITATE: Certificat de VÂNZARE

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Scrie un review


Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti L-S, intre orele 9.00 -18.00

0040-745525288 office@depozituldearta.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!